Vogelgespräch #8: Ali Kazim
Conference of the Birds
Institut
für Kunstwissenschaften, Kunstpädagogik und Kunstvermittlung
lines 4136–54,
“They travelled
on for years, a lifetime passed before the longed-for destination reached at last.
what happened to stay, flew, I cannot
say.
of many who set out, no trace was found.
some deep within
the ocean's depth were drowned,
some died on mountains tops,
some died of heat,
some flew too near to the sun,
their hearts on fire with love, their wings and feathers burned to ash.
some met their death between the lion's claws
and some were tripped to death by monster's jaws,
some died of thirst,
some hunger sent and seen until suicide released
them from pain,
some became weak and could no longer fly.
[…..]
a world of birds set out and there remained
but thirty,
when the promised goal was gained,
thirty exhausted, wretched broken things, with hopeless hearts and
trailing wings.
lines 4155–74,
[…..]
time passed, then from the highest carts there flew herald of the starry
retinue, who saw thirty birds,
trembling, afraid, their bodies, broken.
the Herald said," what city are you from?
what race? what business brings you to this distant place?
what are your names? you seem destroyed by fear, what made
you leave your homes and travel here?
what were you in the world? what use are you? what can the weak and clumsy creatures
do?"
The Conference of the Birds, translated by Afkham Dabranid and Dick Davis, Penguin Books, 1984
Auf vielfältige Weise bringt der Künstler Ali Kazim die Reise jener Vögel, die sich in Attars Konferenz der Vögel
auf die Suche nach dem Simorgh begeben und dabei sich selbst und den Glauben finden, zur Darstellung. Geleitet von der Idee,
dass die spirituelle Begegnung letztlich eine Entdeckung der Schönheit und des Göttlichen ermöglicht, reaktiviert Kazim in
seinen multimedialen Arbeiten die 800 Jahre alte Erzählung Attars. Ob es nun die 3000 aus Ton gefertigten und in der Sonne
getrockneten Vogelplastiken sind, die bei Regen zerfallen, wie er in einer Installation auf der Lahore Biennale 2020 zeigte,
oder die detailreichen Vogelzeichnungen, die sich zu einem Kollektiv vereinen, das von einem Wiedehopf angeleitet wird; Kazim
schafft neue Kontexte und lässt die Betrachtenden in die Welt der Vögel eintauchen. Damit lässt er uns aber zugleich auch
daran teilhaben, welche Lehren die Vergangenheit für die Gegenwart bereithält.
Für die Ausstellung VALLEYS OF THE SIMORGH,
die vom 27. Juni bis 20. Juli 2024 in hinterland zu sehen sein wird, wird er gemeinsam mit Maheen Kazim eine Textilarbeit
anfertigen, die eine neue Seite der Konferenz der Vögel bereithalten wird.
Doch zunächst wird er uns am 24.
April bei einem Abendvortrag von seinem persönlichen Bezug zu Attars Erzählung berichten und darlegen, wie sie für ihn zur
Quelle der Inspiration wurde, da sie dem „immerwährenden und kollektiven menschlichen Wunsch nach ultimativer spiritueller
Einheit“ Gestalt verleiht.
Ali Kazim (*1979 in Pakistan) lebt und arbeitet in Lahore, Pakistan.
Er erwarb 2002 einen BFA-Abschluss am National College of Arts in Lahore, Pakistan, und 2011 einen MFA-Abschluss an der Slade
School of Fine Art in London, UK. Seine Werke befinden sich in den Sammlungen des Tate, UK; British Museum UK; Victoria and
Albert Museum UK; Ashmolean Museum, Oxford; Metropolitan Museum NYC; Asia Pacific Museum, USA; Rose Art museum, USA;
Queensland Art Gallery Australia; Qatar Museums, Qatar; Burger Collection Hong Kong; Creative Cities Collection, Beijing;
Kiran Nadar Museum of Art, New Delhi, India; Devi Art Foundation, Delhi, India; Samdani Foundation, Dhaka; Durjoy Foundation,
Dhaka ; Kemal Lazar Foundation, Tunisia, Islamabad Airport, Pakistan.
Er hat eine Reihe von Auszeichnungen erhalten,
unter internationale Residencies absovliert, darunter; artist in residence at Ashmolean Museum, Oxford; inaugural Karachi
Biennale jury prize; Finalists for the Catlin Prize, UK; The Art House Residency, Wakefield, UK; The Land Securities Studio
Award, London, UK; Melvill Nettleship Prize for Figure Composition, UCL, London; Art OMI artist residency, New York, USA;
Young Painter Award, Lahore Arts Council, Pakistan; ROSL Travel Scholarship: Residency at Hospital Field, Scotland, UK; Vasl
Residency (Triangle Arts Trust), Karachi, Pakistan; International Artist Camp, George Kyet Foundation, Sri Lanka.