art
and knowledgetransfer
Please join us for two lectures by Nikita Dhawan and Christian Scherrer
on
27. January 2022 at 6pm CET on zoom!
Zoom access:
Considering the historical role of art in colonial and fascist regimes, can one entrust art with the
task of emancipatory politics? Can art can make us political and ethical by provoking us out of our indifference and irresponsibility?
Could critical artistic practices facilitate transnational justice and democracy, protecting and promoting human rights? Or
should art be autonomous and non-purposive and not be put in service of political and ethical imperatives? Given that art
functions within structures of capitalism and neo-colonialism, the political, social, economic role of artists, artistic practices
and art institutions in current conditions of global inequality remains ambivalent and controversial. My talk will address
the role of an aesthetic education (Spivak) in the pursuit of post-imperial global ethics and politics. Can the political
labor of training the imagination mitigate imperialist, racist, orientalist and heteronormative structures and practices?
Bio:
Nikita
Dhawan holds the Chair of Political Theory and History of Ideas at the Technical University Dresden. From 2018 to 2021, she
was Professor of Political Science and Gender Studies at the University of Gießen and from 2014 till 2018 she was Professor
of Political Science (Political Theory and Gender Studies) and Director of the Research Platform Gender Studies: "Identities
– Discourses – Transformations" at the University of Innsbruck, Austria. She has held several visiting fellowships at Universidad
de Costa Rica (2013); Program of Critical Theory, University of California, Berkeley, USA (2012); Columbia University, New
York, USA (2008) among others. Her publications include: Postcolonial Theory: A Critical Introduction (with Maria do Mar Castro
Varela, in German; transcript: 2015); Global Justice and Desire: Queering Economy (co-ed., Routledge: 2015); Negotiating Normativity:
Postcolonial Appropriations, Contestations and Transformations (co-ed., Springer: 2016). One of the enduring focal points
of her work has been to explore the historical, economic, socio-political and cultural entanglements between Europe and the
postcolonial world. Furthermore her recent research also focuses on the relation between states, civil society and subaltern
groups with regard to questions of citizenship, political agency and social vulnerability.
„Wer malt abstrakt?“ Eine sozio-ökonomische Geschichte europäischer Kunst nach Alexandre Kojève
Wie
lässt sich „Abstraktion“ als kunstkritischer Begriff verstehen, wenn wir künstlerische Produktion vor ihrem ökonomischen und
sozialen Hintergrund betrachten wollen, anstatt ausschließlich an die ungegenständliche Kunst der Moderne und ihre formalen
Aspekte zu denken? Mein Vortrag widmet sich dieser Frage, indem er eine neue Lektüre jenes lange Zeit unbekannten Aufsatzes
vorschlägt, den der Philosoph und Wirtschaftsdiplomat Alexandre Kojève 1936 über die Malerei seines Onkels Wassily Kandinsky
schrieb. Ich lese Kojèves Versuch, die moderne non-repräsentationale Malerei nicht als „abstrakt“ sondern als „konkret“ zu
begreifen, als vielversprechenden Entwurf einer materialistischen Kunstgeschichte, dessen implizite Orientierung am Marxismus
hervorgehoben werden muss. Zugleich möchte ich zeigen, dass die kritische Auseinandersetzung mit Kojève als Ausgangspunkt
für allgemeine Reflexionen darüber dienen kann, auf welche Weisen sich künstlerische Praktiken seit der Moderne der Abstraktion
und Entfremdung von Arbeit unter gegenwärtigen sozio-ökonomischen Verhältnissen zu widersetzen versuchen.
Bio:
Christian
Scherrer ist Kunsthistoriker in Wien. Er arbeitet aktuell an einer Dissertation zu Ideologien und formalen Entwicklungen der
Abstraktionskritik in (neo-)symbolistischer Kunst und Poesie Frankreichs um 1900, mit Fokus auf den Kubismus im Werk Pablo
Picassos und Max Jacobs. Bis 2016, Studium der Philosophie und Kunstpädagogik in Wien und Helsinki (Diplomarbeit zum Ausdrucksbegriff
in der romantischen Tradition und Paul Cézannes Malerei). 2016-18, Lehre und Assistenz am Lehrstuhl für Kunst der Moderne
der Universität Wien. Seit 2018, Mitglied der graduate school von eikones – Zentrum für Theorie und Geschichte des Bildes,
an der Universität Basel. Seit 2019, doc-Stipendiat der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. Publikationen und Vorträge
u.a. zu Albert Oehlen, Adolf Loos, Georges Bataille und Friedl Dicker.