Art education becomes
world-making, when it makes space for relationality, unlearning, and the condition of unknowing. Art education enables space
for conflicting, meshing and fluid identities, and for the contamination of the dominant language(s).
Die KKP Dirty Pink-Reihe über intersektionale Kunstpädagogik befasst sich mit Fragen der Kollektivität in Kunst
und Bildung, die intersektionale und post-migrantische Positionen verstärken. Kunstpädagogik wird weltbildend, wenn sie Beziehungsfähigkeit
(Relationalität), Ent-üben und Nicht-Wissen in die Praxis umsetzt. Sie schafft Raum für widersprüchliche, ineinandergreifende
und fließende Identitäten und für die Verschmutzung der dominanten Sprache(n) zulässt. Save
the Dates:- 24.10.2025 – 17:00-20:00 Spacex Town Hall Event mit Barbara Holub und internationalen
Partnern
- 07.11.2025 – 11:00-14:00 Dahomey by Mati Diop, Filmscreening und Konversation -
Details unterhalb
- 20.11.2025 – 16:00-19:00 Malaika Kegode, Poetry Workshop
- 24.11.2025 – 18:00-20:00
Jeffrey Angles und Hiromi Itō, Spoken Word Performance
- 09.01.2026 – 16:30-19:30 Mamusu Kallon, Workshop Invinzible
Bodies
https://kkp.uni-ak.ac.at/dirty-pink-waters-of-collectivity/
Im Rahmen von Dirty Pink Waters of Collectivity
KKP
talks and workshops series on intersectional art pedagogies 2025/26:
Empathetic
Exchange
Townhall Meeting on how to take action
Date: 24 Oct, 17:00–20:00
Universität
für angewandte Kunst Wien, Georg-Coch-Platz 2, Angewandte Interdisciplinary Lab (AIL), 1010 Wien
free entry
Performances,
discussions and presentations, presented by the project ‘SPACEX – Spatial Practices in Art and Architecture for Empathetic
Exchange’
The research project SPACEX responds to the troubling rise of populist nationalism and conflict in European
societies by engaging new publics and forging a culture that embraces diversity, difference, and discursive exchange within
cities, towns and urban sites. SPACEX proposes that inventing new and inclusive ways of living together, requires the implementation
of new transdisciplinary and cross-sectoral practices and methods, that connect spatial practice with cultural sociology,
cultural policy, critical pedagogies and behavioural economics.
The SPACEX Townhall Meeting in
Vienna is a major public event at the final stage of SPACEX and focuses on Empathetic Exchange as vital topic of SPACEX: To
discuss and make the goals of SPACEX tangible, for counteracting right wing demagogies in Europe and enhancing democratic
values through artistic and socially engaged strategies and projects of art and architecture. Especially in the perspective
of our turmoiled political situation in Europe, this event and the engagement of SPACEX altogether is more relevant
than ever.
Empathetic Exchange will produce performative situations and various other artistic formats,
for engaging and addressing the public as active participants.
With contributions by:
Mel Jordan (Coventry University) and Andrew Hewitt (University of Northampton), leaders of SPACEX; Jitka Hlavačková (Prague
City Gallery/ GHMP, Prague), Susanne Prinz (Kunstverein am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin), Vittorio Iervese (Università di
Modena, Modena), Aline Hernandez/ Marianna Takou (CASCO Art Institute, Utrecht); Annette Krauss (University of Applied Arts
Vienna), Julienne Lorz (University of Applied Arts Vienna), Barbara Putz-Plecko (University of Applied Arts Vienna / former
Head of the Dept. Art and Communicative Practice), and others.
Im Rahmen von Dirty
Pink Waters of Collectivity
KKP talks and workshops series on intersectional art pedagogies 2025/26:Dahomey by Mati Diop, filmscreening and conversationDahomey Dokumentarfilm
von Mati Diop, OmdU
Datum:07.11.2025, 11h - 14 Uhr
- Filmvorführung und Diskussion (online) mit
Didier Donatien Alihonou (Protagonist)
- Hosts: Nicole Miltner & Jo Schmeiser
- Moderation: Nicole Miltner
& Sedjro Mensah
Admiralkino, Burggasse 119, 1070 Wien
Freier Eintritt "November 2021: 26 Kunstschätze des Königreichs Dahomey verlassen Paris und kehren in ihr Herkunftsland,
das heutige Benin, zurück. Zusammen mit Tausenden anderen Gegenständen wurden sie 1892 von französischen Kolonialtruppen geraubt.
Doch wie sollen die zurückkehrenden Objekte empfangen werden, in einem Land, das sich während ihrer Abwesenheit stark verändert
hat? Unter den Studierenden der Universität von Abomey-Calavi in Benin entflammt eine politische Debatte." (Berlinale)Diop uses “Dahomey as a form of cinematic activism, using the medium to force us to look closely at
the past to craft a better future for oppressed people everywhere. Beautiful, melancholy and intellectually stimulating, “Dahomey”
is a documentary that should be seen by all." (Jourdain Searles).
Im Rahmen von Dirty Pink
Waters of CollectivityKKP talks and workshops series on intersectional art
pedagogies 2025/26:
Malaika Kegode, Poetry Workshop in Kollaboration mit
POETIC INTUITION Festival 2025
Datum: 20.11.2025, 16:00-19:00 Uhr
Universität für angewandte
Kunst Wien, Vordere Zollamtsstraße 7, FLUX 1, 1030 Wien
Malaika Kegode, preisgekrönte
Autorin, Performerin und kreative Produzentin. Ihre Tätigkeit umfasst Theater, Radio, Film und Mentoring. Sie ist die Autorin
von Requite (2017) und Thalassic (2020). Ihre Show Outlier (mit der Band Jakabol) wurde als „warmherzig dargebotene, autobiografische
Gig-Theateraufführung“ beschrieben, die sich mit Freundschaft, Isolation und Sucht im ländlichen England auseinandersetzt.
Im Rahmen von Dirty Pink Waters of Collectivity
KKP talks
and workshops series on intersectional art pedagogies 2025/26:
Finding the
Voice in Language – A Bilingual Spoken Word Performance, Jeffrey Angles und Hiromi Itō, in collaboration
with the Artistic Research PhD Program in Art, Sprachkunst, and the 6th Asian Triennial Manchester
Datum:
24.11.2025 – 18:00-20:00 Uhr
Universität für angewandte Kunst Wien, Rustenschacherallee 2-4, 1020 Wien
This poetry reading performance grows out of the installation and performance project
WE ARE KOMACHI, newly commissioned
for the Asian Triennale Manchester 6. The original project is a collaborative work involving two poets (Hiromi Itō and Jeffrey
Angles), a dancer (Yuko Kaseki), an improvisation musician (Kanoko Nishi), and two visual artists (Tomoko Mori and Sae Esashi).
KKP in collaboration with the Artistic Research PhD Program in Art, Sprachkunst, and the 6th Asian Triennial
Manchester.
Im Rahmen von Dirty Pink Waters of Collectivity
KKP
talks and workshops series on intersectional art pedagogies 2025/26:
Invinzible
Bodies, workshop with Mamusu Kallon, in collaboration with STIR (lecture series on Diverstiy, Equal Opportunities)
Datum: 09.01.2026 – 16:30-19:30 Uhr
Universität für angewandte Kunst Wien, Vordere
Zollamtsstraße 7, FLUX 1, 1030 Wien
Details in Kürze