Teachers and Employees

Jutz, Gabriele Univ.-Prof. Mag. Dr.phil.

Kontakt
Standort: Vordere Zollamtsstraße 7
Telefon: 71133
Fax:
Mobil: 0699/12108144
E-Mail: gabriele.jutz@uni-ak.ac.at
Organisationseinheiten: Medientheorie
documents/publications
monographs
Animating Truth(s) 2019
Cinéma brut. 2010
composite volumes
RESET THE APPARATUS! 2019
articles
Striking Textures, Sensuous Surfaces in Photography and Film 2019
„Retrograde Remediation“. Medienübergreifende Übersetzungen in der zeitgenössisc 2018
RESET THE APPARATUS! 2017
“Man, There Ain’t No Film in That Shit! Matter, Meaning and Politics of Pixelvis 2017
Sticking to the “Factual." 2014
Recycled Images. 2007
Kino wie noch nie 2006
chapters
Doing Media Theory. 2019
‘Retrograde Remediation.’ 2019
Experimentalfilm 2017
A Carriage of Desire 2016
Audio-Visual Aesthetics in Contemporary Experimental Film 2016
Das gefräßige Auge. 2016
"der sechste sinn" und die siebente Kunst. Künstlerische Strategien bei K. Bayer 2015
Retrograde Technicity and the Cinematic Avantgarde: Towards.... 2015
Shoot! Shoot! Shoot! Variants of the Voyeuristic Gaze 2014
Expanded Cinema 2012
Wiener Aktionismus und Film 2012
Zwischen High Modernism und Underground. 2012
„Produktion – Reproduktion“. Echos von László Moholy-Nagys Medientheorie in der 2012
"Produktion – Reproduktion". 2011
Materiality and Performativity in Autographic Art Practices 2009
Not Married. 2009
Das Rohe und der Code. 2008
Handschriftlichkeit und Subjektkonstitution im Filmtagebuch 2008
Anthony McCall. 2007
Aïda Ruilova. 2007
Cinéma Brut or: 2007
Cinéma Brut. 2007
reviews
Filmfestival Clermont-Ferrand 2012 2012
General documents/publications
Dissertation Bettina Brunner 2017
Dissertation Walter Moser 2015
Audiovisionen. 2008
Cinema Brut or 2006
research projects
RESET THE APPARATUS!
awards and grants
Award of Excellence an Kristina Pia Hofer (Betreuung Diss.) 2015
teaching
Martin Stefanov 2017
RESET THE APPARATUS! 2016
Professur für Filmwissenschaft, Goethe Universität Frankfurt/M. 2010–2011
Kulturakademie Lettlands (Riga) 2010
Donau-Universität Krems 2009
FAMU Prag 2009
ORF 2009
ORF 2009
Donau-Universität Krems 2008
ORF 2008
ORF 2008
Donau-Universität Krems 2007
ORF 2007
Donau–Universität Krems 2006
education & qualification
Staff Exchange – Meet & Greet 2018
Writing Publishable Articles 2017
Projektpraxis 2005
conferences & symposia
Art & the Moving Image: Barnaby Dicker 2019
Art & the Moving Image: Joachim Paech 2019
Art & the Moving Image: Kim Knowles 2019
Art & the Moving Image: Su Friedrich 2019
Kim Knowles 2018
Film and the Other Arts. 2017
XXIV Udine International Film Studies Conference 2017
Luis Recoder 2016
Sandra Gibson and Luis Recoder 2016
Hans Richter in der Avantgardezeitschrift G 2014
Kim Knowles 2013
Round Table on Paolo Gioli 2013
Sandra Gibson and Luis Recoder a 2013
Sjoerd Van Tuinen 2013
William "Bilwa" Costa 2013
Harri Veivo 2012
Lawrence Thomas Martinelli 2011
Les débats sur le dispositif et les gestes de l’avant-garde: une rencontre ratée 2011
Marga van Mechelen 2011
Nicolas Kolonias 2011
Philosophie und Film 2006
conference contributions
Blood, Sweat and Tears 2019
Bodily Traces 2019
Der Wiener Experimentalfilm 2019
Aktion/Abstraktion. 2018
Exhibiting Media Archaeological Art. 2018
RESET THE APPARATUS! 2018
Stan Brakhages „Metaphors on Vision” und die Theorie(n) der Filmavantgarde 2018
The Splice. 2018
Reset the Apparatus! 2017
originalcopy. Post-Digital Strategies of Appropriation 2017
"Body Genres" and Experimental Cinema 2016
Das gefräßige Auge. 2015
Response zum Vortrag "Closed-Circuit Videoinstallationen" von W. Herzogenrath 2015
University of Applied Arts Vienna Presents 2015
Retrograde Technicity in the Historical Avant-Gardes 2014
Geschichte der österreichischen Filmavantgarde 2013
Silence and Noise 2013
The Sound of Technology 2013
Found footage 2012
Image-Sound Relations in Avant-Garde Film 2012
Subjektpositionierung in Morgan Fishers Filmen 2012
The Avant-Garde and Its "Mis-Use" of Existing Technology 2012
Against „all attempts at disavowing the factual“. 2011
Direct Film 2011
Rudolf Schwarzkogler's Film Related Works and the Question of the Archive 2011
25FPS 2010
A "purist" avant-garde canon? 2010
Cinéma Brut. 2010
Echos von László Moholy-Nagys „Produktion-Reproduktion“- Modell 2010
„The Touch of Her Hand on the Film's Flesh". Carolee Schneemanns "Fuses" (1967) 2010
Austrian Expanded Cinema Performances of the 1960s 2009
Der Körper des Films 2009
Praktiken des Cinéma brut 2009
Quivering Words 2009
Die Politik des Dialekts in der österr. Filmavantgarde 2008
Seeing With a Different Eye. 2008
Trace, Gesture, Relic. 2008
Cinéma Brut. 2007
Cinéma Brut. 2007
Das Rohe und der Code. 2007
Expanded Cinema 2007
Found footage-Film 2007
Trace, Gesture, Relic. 2007
True Art Leaves Traces. 2007
Aus der Form geraten, die Fassung verlieren. Was Batailles informe zu einer theo 2006
Cinéma Brut. 2006
Filmische Zeichen aus dem Blickwinkel semiotischer Analyse 2006
Gender, Performativität und "informe" in "Flaming Creatures" (J. Smith, USA 1963 2006
Gesture and Inscription in Direct Film 2006
Quivering Words. 2006
Recycled Images. Collage, Appropriation und Détournement im Kontext filmkünstler 2006
Silent Desire, Burning Passion, Bodies in Motion 2006
Von falschen Fährten, ausgetretenen Pfaden und mitläufigen Spuren 2006
audios
Alte Filmtechnologien in der Gegenwartskunst 2017
events
Animating Truth(s) 2019
RESET THE APPARATUS! 2019
RESET THE APPARATUS! 2019
Buchreihe "Perspectives on Experimental Film and Artists’ Moving Image" 2017
Gutachterin Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät, Uni Wien 2017
Gutachterin Philologisch-Kulturwissenschaftlichen Fakultät der Universität Wien 2017
Jurymitglied Österreichischer Kunstpreis 2017
Gutachterin Université Paris 8, Università degli Studi Udine, 2016
Vorstandsmitglied "Synema – Gesellschaft für Film und Medien" 2016
International Research Network "Film and the Other Arts" 2015–2016
Beteiligung am AHRC Research Network: Film and the Other Arts 2015
Gutachterin für die Université de Paris 8 (Sorbonne) 2015
Peer Review Evaluation 2015
Peer Review Evaluation für Mimesis International 2015
Zweite Einreichung PEEK (FWF), Projektleitung: Edgar Lissel 2015
Einreichung PEEK (FWF), Projektleitung: Edgar Lissel 2014
Jurymitglied 27. Stuttgarter Filmwinter – Festival for expanded media 2014
Trace, Gesture, Relic. Indexical Strategien in Experimental Cinematic Practices 2013–2014
Board of Directors, Centre for Avant-Garde Studies, Univ. of Iceland 2013
Jurymitglied "Best Austrian Animation" 2013
Katalogbeitrag Ausstellung Blow Up 2013
Kurt Kren and Sound 2013
Audiovisual Aesthetics in Contemporary Experimental Film 2011–2013
Anna Soucek: Gabriele Jutz – "Cinéma Brut" 2010
Franziska Bruckner: Gabriele Jutz – Cinéma Brut. 2010
Judith Fischer: Cinéma brut: Unrein-Sein, Formlos-Werden 2010
Marc Ries: Gabriele Jutz – Cinéma Brut 2010
Stefan Grissemann: Wider den Purismus! 2010
Thomas Ballhausen: Gabriele Jutz – Cinéma Brut 2010
Wiener Aktionismus und Film 2009–2010
Eröffnungsvortrag "fullframe"/kunstfilmfestival 09 2009
Gespräch mit VALIE EXPORT 2009
Jurymitglied BMWF Drehbuchpreis "Wissenschafterin im Flm" 2009
Vorstand "Psynema – Gesellschaft für Film und Medien" 2009
Gespräch mit Mara Mattuschka 2008
Quick Change/Einführung in das Filmprogramm 2008
Scratched 2008
Vorstand "Psynema – Gesellschaft für Film und Medien" 2008
Künstlergespräch 2006
Teilnahme an Podiumsdiskussion 2006
festivals
27. Stuttgarter Filmwinter 2014
films/videos
Aktion und Provokation. Die Nacht des Aktionismus. 2011
Der feministische Faktor 2007