Teachers and Employees

Jutz, Gabriele Univ.-Prof. Mag. Dr.phil.

Kontakt
Standort: Vordere Zollamtsstraße 7
Telefon: 71133
Fax:
Mobil: 0699/12108144
E-Mail: gabriele.jutz@uni-ak.ac.at
Organisationseinheiten: Medientheorie
documents/publications
monographs
Animating Truth(s) 2019
Cinéma brut. 2010
composite volumes
RESET THE APPARATUS! 2019
articles
Striking Textures, Sensuous Surfaces in Photography and Film 2019
„Retrograde Remediation“. 2018
RESET THE APPARATUS! 2017
“Man, There Ain’t No Film in That Shit!" 2017
Sticking to the “Factual." 2014
Audiovisionen. 2008
Recycled Images. 2007
Kino wie noch nie 2006
chapters
Doing Media Theory. 2019
‘Retrograde Remediation.’ 2019
Experimentalfilm 2017
A Carriage of Desire 2016
Audio-Visual Aesthetics in Contemporary Experimental Film 2016
Das gefräßige Auge. 2016
Kurt Kren and Sound 2016
"der sechste sinn" und die siebente Kunst. 2015
Retrograde Technicity and the Cinematic Avantgarde: Towards.... 2015
Shoot! Shoot! Shoot! 2014
"Produktion – Reproduktion". 2012
Anthony McCall. 2012
Expanded Cinema 2012
Wiener Aktionismus und Film 2012
Zwischen High Modernism und Underground. 2012
Materiality and Performativity in Autographic Art Practices 2009
Not Married. 2009
Das Rohe und der Code. 2008
Handschriftlichkeit und Subjektkonstitution im Filmtagebuch 2008
Anthony McCall. 2007
Aïda Ruilova. 2007
Cinéma Brut or: 2007
Cinéma Brut. 2007
reviews
Filmfestival Clermont-Ferrand 2012 2012
General documents/publications
Dissertation Bettina Brunner. (evaluation). (expertizing), Wien, Österreich. 2017
Dissertation David Martin-Krems. (evaluation). (expertizing), Wien, Österreich. 2017
Dissertation Franziska Bruckner. (evaluation). (expertizing), Wien, Österreich. 2017
Dissertation Martina Panelli. (evaluation). (expertizing), Paris, Frankreich. 2016
Dissertation Walter Moser. (evaluation). (expertizing), Wien, Österreich. 2015
research projects
RESET THE APPARATUS! 2016–2019
Kooperation Sammlung Österreichisches Filmmuseum 2016
"Film and the Other Arts" 2015–2017
Retrograde Technicity in Artistic Photographic and Cinematic Practices 2015
Retrograde Technicity in Artistic Photographic and Cinematic Practices 2014
awards and grants
Award of Excellence an Kristina Pia Hofer (Betreuung Diss.) 2015
teaching
Diplomarbeit Brigitte Mair 2018–2019
Diplomarbeit Jessica Pikal 2018–2019
Diplomarbeit Isabella Kohout 2017–2018
Diplomarbeit Laura Egger-Karlegger 2017–2018
Diplomarbeit Naemi Handler 2017–2018
Erasmus+ Staff Exchange Martin Stefanov 2017
Diplomarbeit Esther Caroline Jaquemar 2016–2019
Diplomarbeit Anja Herburger 2016–2017
Workshop RESET THE APPARATUS! 2016
Diplomarbeit Johannes Mandorfer 2015–2016
Diplomarbeit Feng Lei 2014–2015
Diplomarbeit Jürgen Matthias Köhler 2014–2015
Diplomarbeit Doris Bonitz 2013–2015
Diplomarbeit Gerda Katharina Prantl 2013–2014
Dissertation Sebastian Voltmer 2011–2020
Dissertation Robert Buchta 2011–2014
Diplomarbeit Jasmin Schaitl 2011–2012
Diplomarbeit Jutta Strohmaier 2011–2012
Dissertation Kristina Pia Hofer 2010–2014
Professur für Filmwissenschaft, Goethe Universität Frankfurt/M. 2010–2011
Kulturakademie Lettlands (Riga) 2010
Diplomarbeit Marlies Pöschl 2009–2010
Diplomarbeit Miriam Hamann 2009–2010
Donau-Universität Krems 2009
FAMU Prag 2009
ORF Wien 2009
ORF Wien 2009
Donau-Universität Krems 2008
ORF Wien 2008
ORF Wien 2008
Donau-Universität Krems 2007
ORF 2007
Donau–Universität Krems 2006
education & qualification
Staff Exchange – Meet & Greet 2018
Writing Publishable Articles 2017
Projektpraxis 2005
conferences & symposia
Art & the Moving Image: Birgitta Hosea. (lecture series). (organiser/management), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2020
Art & the Moving Image: Vrääth Öhner. (lecture series). (organiser/management), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2020
Elfriede Jelinek. (panel discussion). (Lecturer), Salzburg, Österreich. 2020
Art & the Moving Image: Barnaby Dicker. (lecture series). (organiser/management), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2019
Art & the Moving Image: Joachim Paech. (lecture series). (organiser/management), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2019
Art & the Moving Image: Kim Knowles. (lecture series). (organiser/management), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2019
Art & the Moving Image: Su Friedrich. (lecture series). (organiser/management), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2019
Kim Knowles. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2018
Film and the Other Arts.. (conference). (cooperation), Edinburgh (GB u. Nordirland). 2017
XXIV Udine International Film Studies Conference. (conference). (attendance), Gorizia (Italien). 2017
Sandra Gibson and Luis Recoder. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2016
Hans Richter in der Avantgardezeitschrift G. (panel discussion). (Lecturer, Panelist), Wien (Österreich). 2014
Kim Knowles. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2013
Round Table on Paolo Gioli. (panel discussion). (Panelist), Görz, Italien. 2013
Sandra Gibson and Luis Recoder. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2013
Sjoerd Van Tuinen. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2013
William "Bilwa" Costa. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2013
Harri Veivo. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2012
Lawrence Thomas Martinelli. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2011
Les débats sur le dispositif et les gestes de l’avant-garde: une rencontre ratée. (panel discussion). (Panelist, organiser/management), Montréal (Kanada). 2011
Marga van Mechelen. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2011
Nicolas Kolonias. (guest lecture). (organisation), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2011
Stephen Zepke. (guest lecture). (organiser/management), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2010
Philosophie und Film. (panel discussion). (Panelist), Wien (Österreich). 2006
conference contributions
Blood, Sweat and Tears 2019
Bodily Traces 2019
Der Wiener Experimentalfilm 2019
Aktion/Abstraktion. 2018
Exhibiting Media Archaeological Art. 2018
RESET THE APPARATUS! 2018
Stan Brakhages „Metaphors on Vision” und die Theorie(n) der Filmavantgarde 2018
The Splice. 2018
Reset the Apparatus! 2017
originalcopy. Post-Digital Strategies of Appropriation 2017
"Body Genres" and Experimental Cinema 2016
Das gefräßige Auge. 2015
Response zum Vortrag "Closed-Circuit Videoinstallationen" von W. Herzogenrath 2015
University of Applied Arts Vienna Presents 2015
Retrograde Technicity in the Historical Avant-Gardes 2014
Geschichte der österreichischen Filmavantgarde 2013
Silence and Noise 2013
The Sound of Technology 2013
Found Footage 2012
Image-Sound Relations in Avant-Garde Film 2012
Subjektpositionierung in Morgan Fishers Filmen 2012
The Avant-Garde and Its "Mis-Use" of Existing Technology 2012
Against „all attempts at disavowing the factual.“ 2011
Direct Film 2011
Rudolf Schwarzkogler's Film Related Works and the Question of the Archive 2011
25FPS 2010
A "Purist" Avant-Garde Canon? 2010
Cinéma Brut. 2010
Echos von László Moholy-Nagys „Produktion-Reproduktion“- Modell 2010
„The Touch of Her Hand on the Film's Flesh". Carolee Schneemanns "Fuses" (1967) 2010
Austrian Expanded Cinema Performances of the 1960s 2009
Der Körper des Films 2009
Eröffnungsvortrag "fullframe"/kunstfilmfestival 09 2009
Praktiken des Cinéma Brut 2009
Quivering Words 2009
Die Politik des Dialekts in der österreichischen Filmavantgarde 2008
Quick Change 2008
Scratched 2008
Seeing With a Different Eye. 2008
Trace, Gesture, Relic. 2008
Cinéma Brut. 2007
Cinéma Brut. 2007
Das Rohe und der Code. 2007
Expanded Cinema 2007
Found Footage-Film 2007
Trace, Gesture, Relic. 2007
True Art Leaves Traces. 2007
Aus der Form geraten, die Fassung verlieren. 2006
Cinema Brut or: 2006
Cinéma Brut. 2006
Filmische Zeichen aus dem Blickwinkel semiotischer Analyse 2006
Gender, Performativität und "informe" in "Flaming Creatures" (J. Smith, USA 1963 2006
Gesture and Inscription in Direct Film 2006
Quivering Words. 2006
Recycled Images. 2006
Silent Desire, Burning Passion, Bodies in Motion 2006
Von falschen Fährten, ausgetretenen Pfaden und mitläufigen Spuren 2006
audios
Alte Filmtechnologien in der Gegenwartskunst 2017
Gabriele Jutz – "Cinéma Brut" 2010
events
Animating Truth(s). (screening). (curator), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2019
RESET THE APPARATUS!. (book presentation). (), London, England, Vereinigtes Königreich. 2019
RESET THE APPARATUS!. (book presentation). (), Universität für angewandte Kunst in Wien, Wien, Österreich. 2019
Buchreihe "Perspectives on Experimental Film and Artists’ Moving Image". (expert function). (advisory board), London (GB u. Nordirland). 2017
Jurymitglied "Österreichischer Kunstpreis". (expert function). (jury (competition)), Wien (Österreich). 2017
Vorstandsmitglied "Synema – Gesellschaft für Film und Medien". (expert function). (advisory board), Wien (Österreich). 2016
Peer Review Evaluation. (expert function). (expertizing). 2015
Jurymitglied "27. Stuttgarter Filmwinter. (expert function). (jury (competition)), Stuttgart (Deutschland). 2014
Board of Directors, Centre for Avant-Garde Studies. (expert function). (advisory board), Reykjavik (Island). 2013
Jurymitglied "Best Austrian Animation". (expert function). (jury (competition)), Wien (Österreich). 2013
Jurymitglied "BMWF Drehbuchpreis "Wissenschafterin im Flm". (expert function). (jury (competition)), Wien (Österreich). 2009
festivals
27. Stuttgarter Filmwinter 2014
films/videos
Aktion und Provokation. 2011
Der feministische Faktor 2007